Πέντε αδέλφια κληρονόμησαν από τον πατέρα τους το ποσόν των
1.606.500 δρχ. με τον εξής τρόπο:
Ο πρώτος να πάρει το 1/3 του ποσού.
Ο δεύτερος να πάρει το 1/4 του ποσού.
Ο τρίτος να πάρει το 1/5 του ποσού.
Ο τέταρτος να πάρει το 1/6 του ποσού.
Ο πέμπτος να πάρει το 1/7 του ποσού.
Τα αδέλφια τότε βρέθηκαν σε αδιέξοδο. Είχαν όμως όλοι
την επιθυμία να εκπληρώσουν την επιθυμία του πατέρα
τους, ως προς τα ποσοστά του καθενός. Από τη δύσκολη
αυτή θέση τους έβγαλε ο μικρότερος αδελφός τους, που
ήταν άριστος στα μαθηματικά, λέγοντάς τους πως το
πρόβλημα δεν ήταν δύσκολο και ότι μπορούσε να το λύση.
Πως τους έλυσε αυτό το πρόβλημα και πόσα χρήματα πήρε
ο καθ’ ένας τους; (Κατ.14./Πρβ. Νο.18)
Ένας πατέρας, πριν αφήσει τον μάταιο αυτό κόσμο, όρισε στη διαθήκη του, που έκανε για τα 6 παιδιά του, 3 γιους και 3 κόρες, τους εξής δύο όρους για να μοιρασθούν τα χρυσά νομίσματα, τα οποία είχε σ’ ένα σεντούκι, που τους άφησε ως κληρονομιά:
Για τους γιους του:
Ο πρώτος γιος, αφού προσθέσει τον ίδιο αριθμόχρυσών
νομισμάτων που υπάρχουν μέσα στο σεντούκι,
να πάρει μετά 250 χρυσά νομίσματα.
Ο δεύτερος γιος, αφού προσθέσει τον ίδιο αριθμό χρυσών
νομισμάτων όσων έμειναν μέσα στο σεντούκι,
να πάρει μετά 250 χρυσά νομίσματα.
Ο τρίτος γιος, αφού προσθέσει τον ίδιο αριθμό χρυσών
νομισμάτων όσων έμειναν μέσα στο σεντούκι, να πάρει
μετά 250 χρυσά νομίσματα.
Για τις κόρες του:
Η πρώτη κόρη, αφού προσθέσει τον ίδιο αριθμό χρυσών
νομισμάτων όσων έμειναν μέσα στο σεντούκι, να πάρει
μετά 125 χρυσά νομίσματα.
Η δεύτερη κόρη, αφού προσθέσει τον ίδιο αριθμό χρυσών
νομισμάτων όσων έμειναν μέσα στο σεντούκι, να πάρει
μετά 125 χρυσά νομίσματα.
Η τρίτη κόρη, αφού προσθέσει τον ίδιο αριθμό χρυσών
νομισμάτων όσων έμειναν μέσα στο σεντούκι, να πάρει
μετά 125 χρυσά νομίσματα, ώστε να μη μείνει τίποτε μέσα
στο σεντούκι.
Πόσα χρυσά νομίσματα υπήρχαν αρχικά μέσα στο σεντούκι;
(Κατ.36/Πρβ. Νο.25)
(Από το βιβλίο του Νικομάχου του Γερασηνού με τίτλο: (εδώ) «Αριθμητικήν Εισαγωγήν».)
πρώτο πελάτη το 1/2 της παραγωγής του και 1/2 μήλο.Στον δεύτερο πελάτη πουλάει το 1/2 από τα
εναπομείναντα και 1/2 μήλο. Στον τρίτο πελάτη πουλάει το 1/2 από τα εναπομείναντα και 1/2 μήλο. κ.ο.κ., μέχρι και τον έβδομο πελάτη, διαθέτοντας έτσι όλη την παραγωγή του. Πόσα μήλα είχε αρχικά; (Κατ.4/Πρβ. Νο.23)
Μια καθηγήτρια μαθηματικών πολλαπλασίασε την ηλικία της επί την ηλικία της γάτας της και επί τον αριθμό του σπιτιού της. Το γινόμενο των τριών αυτών αριθμών ισούται με 17.654. Ποια είναι η ηλικία της καθηγήτριας; (Κατ.10/Πρβ. Νο.51)
Η ηλικία της Αννούλας αποτελείται από έναν αριθμό,του οποίου τα δύο ψηφία, όταν αντιστραφούν, σχηματίζουν την ηλικία της μητέρας της. Ποια είναι τα δύο ψηφία, ποια η διαφορά των δύο ψηφίων και ποιες οι δύο ηλικίες, δεδομένου ότι η μεταξύ τους διαφορά ισούται με 27 χρόνια; (Κατ.10/Πρβ. Νο.50)
Προσθέστε στο ανωτέρω διάγραμμα το μικρότερο δυνατόν αριθμό
κομματιών, Λευκών και Μαύρων, ώστε:
Τα Λευκά να κάνουν Ματ σε 1 κίνηση.(Mate)
Τα Μαύρα να κάνουν ματ σε 1 κίνηση, βοηθούμενα από τα Λευκά.(Selfmate)
Τα Λευκά να κάνουν Πατ σε 1 κίνηση.(Stalemate)
Τα Μαύρα να κάνουν Πατ σε 1 κίνηση, βοηθούμενα από τα Λευκά.(Self-Stalemate)
Διευκρίνιση:
α)Η θέση είναι ενιαία, για όλα τα ερωτήματα, με διαφορετική λύση για κάθε επιμέρους ερώτημα. β)Είναι τετραπλό, δηλαδή, μία θέση με τέσσερις εκφωνήσεις (#, s#, =, s=) (Ανθ. Σκακ. Παρ./Πρβ. Νο.81)
Παίζουν τα λευκά και κάνουν ματ σε 1 κίνηση!
Μα, καλά, θα μου πείτε:
"Ματ σε μια δεν γίνεται"
Κι' εγώ θα σας απαντήσω:
"Και, όμως, γίνεται", αρκεί τα Λευκά να παίξουν σωστά!!
Τελικά γίνεται ή δεν γίνεται ματ σε μια κίνηση; (Ανθ. Σκακ. Παρ./Πρβ. Νο.68)
Το ανωτέρω πρόβλημα ήταν ένα από τα 4 προβλήματα που τέθηκαν προς
λύση στο3ο Πρωτάθλημα Λύσης Σκακιστικών Προβλημάτων του Πνευμα-
τικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων στις 28 - 04 - 91 και είχε την εξής
ερώτηση: «Τι το ιδιαίτερο παρουσιάζει αυτή η θέση; Είναι νόμιμη;». (Ανθ. Σκακ. Παρ./Πρβ. Νο.54β)
Στην ανωτέρω θέση τα λευκά έκαναν "ανάκληση" στη τελευταία τους
κίνηση κι έπαιξαν μια άλλη με την οποία κερδίζουν. Ζητείται να γίνει
ανάλυση "προς τα πίσω" και ν’ απαντηθούν τα εξής:
Ποια κίνηση πήρε πίσω ο λευκός.
Ποια κίνηση έπαιξε ο λευκός με την οποία κερδίζει.
Δηλαδή ο λευκός "παίρνει πίσω" τη τελευταία του κίνηση και παίζει μια
άλλη με την οποία κερδίζει. (Ανθ. Σκακ. Παρ./Πρβ. Νο.42)
(Από το διαγωνισμό της Απογευματινής στις 18-06-1986.)
Την ανωτέρω θέση την αφιερώνω στη μνήμη του Μεγάλου Δάσκαλου του Σκακιού Τριαντάφυλλο Σιαπέρα,(εδώ),(εδώ) και (εδώ) που φέτος συμπληρώνονται 16 χρόνια από τον θάνατό του. Τον ανωτέρω διαγωνισμό επιμελήθηκε ο ίδιος μέσω της εφημερίδας "Απογευματινής", όπου και αρθρογραφούσε.
Λέει ο Μάρκος στο πατέρα του:
-"Πατέρα, γνωρίζω ότι είσαι 44 χρονών, πόσο χρονών θα ήσουν εάν είχες
γεννηθεί και μεγαλώσει στον Άρη;" εδώ
Μπορείτε να βρείτε πόσο χρονών θα ήταν ο πατέρας του Μάρκου, εάν
κατοικούσε στον Άρη; (Κατ.10/Πρβ. Νο.38)
Με αφετηρία την αρχική θέση των κομματιών πως προέκυψε η ανωτέρω
θέση μετά τη 16η κίνηση των Λευκών; Ο Λευκός παίζει μόνο τον ίππο του,
ο οποίος πρέπει να επιστρέψει στη θέση του, φυσικά με τη βοήθεια του
Μαύρου. (Ανθ. Σκακ. Παρ./Πρβ.Νο.32)