Στη σκακιστική βιβλιογραφία συχνά συναντούμε τους διάφορους τρόπους
και τύπους ματ με ειδικές χαρακτηριστικές ονομασίες. Άλλες προς τιμήν
διασήμων σκακιστών κι’ άλλες από τους ίδιους τους δημιουργούς τους.
Γνωστά είναι τα ματ των:
Anderssen, Blackburne, Boden, Damiano, Greco, Legal, Morphy,
Pillsbury κλπ. Ένα από αυτά τα ματ με χαρακτηριστική ονομασία είναι
και "Το ματ της Αναστασίας". Το όνομα το πήρε από μια νουβέλα που
γράφτηκε το 1803 από τον Γερμανό Wilhelm Heinse (1746-1803), εδώ
στη Φρανκφούρτη,με τίτλο: "Anastasia und das Schachspiell, brief
aus Italien" - "H Αναστασία και το Σκάκι". Η νουβέλα αναφέρεται
σε κάποια κοπέλα ονόματι Αναστασία, η οποία κάποια μέρα μπήκε
λαθραία στο παλάτι του ηγεμόνα για να τον παρακαλέσει να δώσει χάρη
στον αγαπημένο της, που ήταν φυλακισμένος και καταδικασμένος σε
θάνατο.Εκείνη την ώρα ο Βασιλιάς μ’ έναν αυλικό του έπαιζαν σκάκι
και ήταν τόσο απορροφημένος από το παιγνίδι, ώστε δεν έδωσε την
παραμικρή σημασία για την εμφάνιση της Αναστασίας μέσα στο παλάτι
και ούτε ενδιαφέρθηκε να μάθει τον τρόπο με τον οποίο μπήκε μέσα στο
παλάτι.Εκείνη άρχισε να το παρακαλεί να δώσει χάρη στον αγαπημένο
της, αλλά αυτός δεν την άκουγε, διότι ήταν προσηλωμένος στο παιγνίδι.
στις
8:32 μ.μ.
Σύνθεση
3σχόλια
Αναρτήθηκε από -
Papaveri
Carlo de Grandi,1995
FEN: [8/3P4/b1P1p3/S3P1b1/QPp4S/R2p1R2/3pk3/K6B]
Παίζουν τα Λευκά και κάνουν ματ σε 4 κινήσεις (4#) (Σ.17/Γ)
στις
5:13 μ.μ.
Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2010
Σκάκι και Αφορισμός
0σχόλια
Αναρτήθηκε από -
Papaveri
Γνωρίζετε ότι το σκάκι κατα περιόδους είχε αναθεματιστεί και αφοριστεί απο την Εκκλησία για διαφόρους λόγους; Παρακάτω παραθέτω ορισμένους απο αυτούς τους λόγους, που ομολογουμένως προκαλούν αίσθηση και προβληματισμό για την ιδέα που είχε η Εκκλησία για το σκάκι κατά το Μεσαίωνα.
...Το 680 ο 50ος κανόνας των Εκκλησιαστικών Κανόνων αφορούσε την απαγόρευση του σκακιού;
...Το 780 ο Χαλίφης al-Mahdi έγραψε στους θρησκευτικούς ηγέτες της Μέκκας ν’ απαγορεύσουν να παίζουν σκάκι με ζάρια;
…Το 1005 μ.Χ. το σκάκι ήταν απαγορευμένο στην Αίγυπτο; Όλες οι σκακιέρες και τα κομμάτι καήκανε!!!
…Το 1093 το σκάκι καταδικάστηκε και απαγορεύθηκε από την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία;
…Το 1125 (1110;) ο Ορθόδοξος καλόγερος Ιωάννης Ζωνάρης δημοσίευσε μια οδηγία απαγόρευσης να παίζουν σκάκι στο Βυζάντιο, διότι το θεωρούσε ως ένα είδος ακολασίας!!
ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΟΤΙ...;
…Το σκάκι δεν συμβάδιζε με την θρησκεία; Κατά χρονικές περιόδους απαγορεύτηκε από τους Μουσουλμάνους, τους Ρωμαιοκαθολικούς, τους Αγγλικανούς, τους Εβραίους, τους Πουριτανούς και τους Ισλαμιστές.
...Το σκάκι νομιμοποιήθηκε στους Μουσουλμάνους μετά τον θάνατο του Μωάμεθ στις 8 Ιουνίου 632;
...Το 680 ο 50ος κανόνας των Εκκλησιαστικών Κανόνων αφορούσε την απαγόρευση του σκακιού;
...Το 780 ο Χαλίφης al-Mahdi έγραψε στους θρησκευτικούς ηγέτες της Μέκκας ν’ απαγορεύσουν να παίζουν σκάκι με ζάρια;
…Το 1005 μ.Χ. το σκάκι ήταν απαγορευμένο στην Αίγυπτο; Όλες οι σκακιέρες και τα κομμάτι καήκανε!!!
...Το σκάκι απαγορεύθηκε από τη Καθολική Εκκλησία μετά από Παπικό Διάταγμα που εκδόθηκε κατά το τέλος του 11ου αι. από τον Πάπα Αλέξανδρος Β΄ (1061-1073), κατά κόσμο Anselmo da Baggio;
To είχε απαγορεύσει να το παίζουν οι κληρικοί χαρακτηρίζοντας το τυχερό παιγνίδι!! Αιτία της απαγόρευσης ήταν πιθανόν μια επιστολή που έστειλε ο Καρδινάλιος, της Ostias, Sent Peter Damiani (ή Damian) (1007-1072) στον Πάπα Αλέξανδρος Β΄ το 1061, στο οποίο ο Καρδινάλιος καταδίκαζε το σκάκι σαν παιγνίδι τυχερό!!
Πίνακας του Paris Bordone,1540
«Οι Σκακιστές»
«Οι Σκακιστές»
…Το 1093 το σκάκι καταδικάστηκε και απαγορεύθηκε από την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία;
στις
10:11 μ.μ.
Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2010
Σκάκι και Πάπες
2σχόλια
Αναρτήθηκε από -
Papaveri
Γνωρίζετε ότι το σκάκι δεν άφησε αδιάφορους ούτε και τους Πάπες;εδώ Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής Πάπες, βάσει υπαρχόντων στοιχείων από την σκακιστική βιβλιογραφία:
- O Πάπας Γρηγόριος VI (; - (1047;/1048), κατά κόσμο John Gratian(Giovanni Gratianus). εδώ
- Ο Πάπας Ιννοκέντιος ΙΙΙ (1160/1161;-1216), κατά κόσμο Lotario dei Conti. εδώ
- Ο Πάπας Γρηγόριος XI (1331-1378), κατά κόσμο Pierre Roger de Beaufort. εδώ
- Ο Πάπας Παύλο ΙΙΙ (1468-1549), κατά κόσμο Alessandro Fornése. εδώ
- Ο Πάπας Λέων Χ (1475-1521), κατά κόσμο Giovanni dei Medici. εδώ
- Ο Πάπας Πίος IV (1499-1565), κατά κόσμο Giovanni Angelo dei Medici. εδώ
- Ο Πάπας Γρηγόριος XIII (1502-1585), κατά κόσμο Ugo Buoncompagni. εδώ
- Ο Πάπας Πίος V (1504-1572), κατά κόσμο Antonio Ghisleri. εδώ
- Ο Πάπας Ουρβανός VII (1521-1590), κατά κόσμο Giovanni Battista Chastagna. εδώ
- Ο Πάπας Ουρβανός VIII (1568-1644), κατά κόσμο Maffeo Barberini. εδώ
- Ο Πάπας Πίος IX (1792-1878), κατά κόσμο Giovanni Maria Mastai-Ferretti. εδώ
στις
11:17 μ.μ.
Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010
Η Περιοδεία του Ίππου
0σχόλια
Αναρτήθηκε από -
Papaveri
Να βρεθεί σειρά 63 κινήσεων με την οποία ένας
Ίππος ξεκινώντας από ένα τυχαίο τετράγωνο,
σε μια άδεια σκακιέρα, να περάσει απ’ όλα τ’
άλλα, περνώνταςμια μόνο φορά από το καθ’ ένα.
Το πρόβλημα είναι γνωστό από αιώνες. Σύμφωνα
με τους P. Rothenberg και I. Horowitz το
πλήθος των λύσεων είναι μεταξύ του αριθμού
122.802.512. και του πολύ μεγαλύτερου
αριθμού (168!):(105!*63!),όπου n!=a*b*,...,*n=X,
είναι το «n!= παραγoντικό σύμβολο»
(π.χ. 6!=1*2*3*4*5*6=720).
Ίππος ξεκινώντας από ένα τυχαίο τετράγωνο,
σε μια άδεια σκακιέρα, να περάσει απ’ όλα τ’
άλλα, περνώνταςμια μόνο φορά από το καθ’ ένα.
Το πρόβλημα είναι γνωστό από αιώνες. Σύμφωνα
με τους P. Rothenberg και I. Horowitz το
πλήθος των λύσεων είναι μεταξύ του αριθμού
122.802.512. και του πολύ μεγαλύτερου
αριθμού (168!):(105!*63!),όπου n!=a*b*,...,*n=X,
είναι το «n!= παραγoντικό σύμβολο»
(π.χ. 6!=1*2*3*4*5*6=720).
στις
8:26 μ.μ.
Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2010
Η Δαμόκλειος Σπάθη
1 σχόλια
Αναρτήθηκε από -
Papaveri
Εγκαινιάζω την σελίδα με μια σύνθεση του Ρώσου συνθέτη M. Schoumoff, η οποία συνοδεύεται απο μια ιστορία που ενέπνευσε τον συνθέτη για να δημιουργήσει αυτή τη θέση.
Στην αρχική θέση το μαύρο πιόνι δεν υπήρχε με αποτέλεσμα το πρόβλημα να έχει δύο λύσεις :
Α.) Κλειδί : 1.Rf3! και Β.) Κλειδί : 1.Bh1!
Τις Συρακούσες, στην Σικελία, διοικούσε κάποτε ο τύραννος Διονύσιος ο Πρεσβύτερος εδώ.
Μεταξύ των αυλικών του τυράννου υπήρχε ο αυλοκόλακας Δαμοκλής, που θαύμαζε και ζήλευε τ΄ αγαθά, τον πλούτο,την δύναμη και την δόξα του κυρίου του, γι’ αυτό συχνά τον μακάριζε. Κάποτε ο Διονύσιος ρώτησε τον Δαμοκλή αν ήθελε να δοκιμάσει και ο ίδιος την ευτυχία του άρχοντα και να πάρει την θέση του, για μια μόνο ημέρα. Ο Δαμοκλής δέχτηκε πανευτυχής και άρχισε να απολαμβάνει τις τιμές και τις ανέσεις του άρχοντα. Κατόπιν διαταγής του Διονύσου του φόρεσαν την Βασιλική στολή, τον κάθισαν στο θρόνο και του απέδωσαν τις βασιλικές τιμές. Μετά τον οδήγησαν σε μια τραπεζαρία, όπου υπήρχαν τραπέζια στολισμένα και γεμάτα από κάθε λογής φαγητά και κρασιά. Ο Δαμοκλής έπλεε σε πελάγη ευτυχίας. Καθώς απολάμβανε την χλιδή, περιεργαζόμενος τα πάντα γύρω του, ξαφνικά είδε ακριβώς πάνω από το κεφάλι του, στην οροφή, να κρέμεται ένα μεγάλο σπαθί που το συγκρατούσαν τρίχες αλόγου. Φυσικά, μπορούσαν να κοπούν ανά πάσα στιγμή... Όταν ο Δαμοκλής εξέφρασε την απορία του στον Διονύσιο γιατί τοποθέτησε το σπαθί πάνω από τον θρόνο, ο Διονύσιος του απάντησε:
«Το σπαθί το τοποθέτησα πάνω από τον θρόνο για να μου θυμίζει να παίρνω σωστές αποφάσεις για οτιδήποτε αφορά τον λαό μου και τους συνεχείς κινδύνους που περιβάλλουν τη ζωή του άρχοντα, αφού ανά πάσα στιγμή μπορεί να πεθάνω και να μη μπορώ να επανορθώσω.το σφάλμα»
Η Δαμόκλειος Σπάθη», 1812 του Richard Westall.
Πίνακας που παρουσιάζει τον Τύραννο των Συρακουσών Διονύσιο τον Πρεσβύτερο και
Στην αρχική θέση το μαύρο πιόνι δεν υπήρχε με αποτέλεσμα το πρόβλημα να έχει δύο λύσεις :
Α.) Κλειδί : 1.Rf3! και Β.) Κλειδί : 1.Bh1!
M. Schoumoff,1865;/1866;
Διόρθωση από
Διόρθωση από
Carlo de Grandi 27-09-2009
Παίζουν τα Λευκά και κάνουν ματ σε 3 κινήσεις (3#)
Η ανωτέρω θέση συνοδεύεται από την εξής ιστορία,όπως την
αναφέρει ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρωνας (106-43π.Χ.) εδώ:Τις Συρακούσες, στην Σικελία, διοικούσε κάποτε ο τύραννος Διονύσιος ο Πρεσβύτερος εδώ.
Μεταξύ των αυλικών του τυράννου υπήρχε ο αυλοκόλακας Δαμοκλής, που θαύμαζε και ζήλευε τ΄ αγαθά, τον πλούτο,την δύναμη και την δόξα του κυρίου του, γι’ αυτό συχνά τον μακάριζε. Κάποτε ο Διονύσιος ρώτησε τον Δαμοκλή αν ήθελε να δοκιμάσει και ο ίδιος την ευτυχία του άρχοντα και να πάρει την θέση του, για μια μόνο ημέρα. Ο Δαμοκλής δέχτηκε πανευτυχής και άρχισε να απολαμβάνει τις τιμές και τις ανέσεις του άρχοντα. Κατόπιν διαταγής του Διονύσου του φόρεσαν την Βασιλική στολή, τον κάθισαν στο θρόνο και του απέδωσαν τις βασιλικές τιμές. Μετά τον οδήγησαν σε μια τραπεζαρία, όπου υπήρχαν τραπέζια στολισμένα και γεμάτα από κάθε λογής φαγητά και κρασιά. Ο Δαμοκλής έπλεε σε πελάγη ευτυχίας. Καθώς απολάμβανε την χλιδή, περιεργαζόμενος τα πάντα γύρω του, ξαφνικά είδε ακριβώς πάνω από το κεφάλι του, στην οροφή, να κρέμεται ένα μεγάλο σπαθί που το συγκρατούσαν τρίχες αλόγου. Φυσικά, μπορούσαν να κοπούν ανά πάσα στιγμή... Όταν ο Δαμοκλής εξέφρασε την απορία του στον Διονύσιο γιατί τοποθέτησε το σπαθί πάνω από τον θρόνο, ο Διονύσιος του απάντησε:
«Το σπαθί το τοποθέτησα πάνω από τον θρόνο για να μου θυμίζει να παίρνω σωστές αποφάσεις για οτιδήποτε αφορά τον λαό μου και τους συνεχείς κινδύνους που περιβάλλουν τη ζωή του άρχοντα, αφού ανά πάσα στιγμή μπορεί να πεθάνω και να μη μπορώ να επανορθώσω.το σφάλμα»
Η Δαμόκλειος Σπάθη», 1812 του Richard Westall.
Πίνακας που παρουσιάζει τον Τύραννο των Συρακουσών Διονύσιο τον Πρεσβύτερο και
τον Δαμοκλή να κάθεται στον θρόνοτου Διονύσου με το σπαθί να αιωρείται πάνω από το κεφάλι του.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)